LinkedIn tips voor een optimaal LinkedIn profiel

Het is algemeen bekend dat LinkedIn het sociale medium is voor werkzoekenden. Recruiters struinen LinkedIn dagelijks af op zoek naar geschikte kandidaten. Het belang van je LinkedIn profiel verbeteren hoeven we dan ook niet te benadrukken.
Maar hoe ziet een optimaal linkedin profiel er eigenlijk uit? Wat moet er in de samenvatting van LinkedIn? En wat is de ideale profielfoto? Antwoord op dat en nog veel meer vragen krijg je in dit artikel met 31 LinkedIn tips en trucs!

Dit artikel is opgebouwd uit 2 categorieën. Klik op de categorie hieronder om daar direct naartoe te springen. De volgende categorieën zijn te onderscheiden:

Optimaal LinkedIn Profiel

1. Vermeld je volledige naam

Het aanmaken van een account op LinkedIn is natuurlijk de allereerste stap, maar dan? Zorg ervoor dat je je volledige naam vermeldt op je LinkedIn profiel. Het is en blijft een zakelijk netwerk en je kunt LinkedIn vergelijken met een openbaar uitgebreid CV. Daar zet je ook geen bijnamen op toch?

LinkedIn tips: voor- en achternaam

2. Vul zoveel mogelijk contactgegevens in

Ontzettend belangrijk: vul zoveel mogelijk relevante contactgegevens in. Dat je getrouwd bent en wat je geboorteplaats is, is niet belangrijk en pas op met het opgeven van je huisadres. Maar je kunt je voorstellen dat je e-mailadres en telefoonnummer wel interessant zijn. Als jouw profiel opvalt bij recruiters, moet je natuurlijk wel bereikbaar zijn.

3. Zorg voor een professionele profielfoto

Misschien is dit wel de belangrijkste van allemaal: zorg voor een professionele profielfoto. Te vaak zien we nog onscherpe of te donkere foto’s voorbij komen op LinkedIn. Besef dat deze foto de eerste indruk is van bijvoorbeeld recruiters.

Do’s:

  • Toon zoveel mogelijk van je gezicht
  • Lach
  • Nette kleding
  • Scherp
  • Goede belichting
  • Recente foto

Vind je het lastig om dit zelf voor elkaar te krijgen? Dan kun je altijd een professionele fotograaf inschakelen.

Extra tip: Als je twijfelt tussen een aantal foto’s, zet deze dan naast elkaar en post ze op je social media accounts. Laat je vrienden/collega’s/kennissen/familie/connecties meebeslissen over de beste foto. Vertel er wel duidelijk bij dat het om een professionele LinkedIn foto gaat.

4. Voeg een achtergrondfoto toe

In eerste instantie was dit alleen mogelijk voor Company Pages, maar sinds een paar jaar heeft LinkedIn het ook beschikbaar gemaakt voor persoonlijke profielen. Door een persoonlijke foto toe te voegen, geeft het je LinkedIn profiel net iets meer persoonlijkheid. Hou wel in je achterhoofd dat LinkedIn een professioneel sociaal netwerk is!

5. Optimaliseer je persoonlijke Linkedin URL

Je kunt in LinkedIn je persoonlijke URL veranderen in een URL naar keuze. Hierdoor oogt je profiel gelijk een stuk professioneler. Optimaal is je URL als hij er als volgt uitziet

www.linkedin.com/in/voornaamachternaam

Klik op deze pagina op het potloodje onder “URL van openbare profiel bewerken” om de URL aan te passen. Makkelijk toch?

6. Schrijf een (beknopte) samenvatting

De LinkedIn summary of samenvatting is erg belangrijk omdat je hier in een paar regels kunt laten zien wat jij voor (potentiële) opdracht/werkgevers kunt betekenen.

Maar het verschilt natuurlijk per vakgebied wat je hier moet vertellen. Zorg er dan ook altijd voor dat je dat in je achterhoofd houdt. Ben je project manager? Dan willen opdrachtgevers waarschijnlijk lezen welke eigenschappen jij beheerst die van pas komen in die functie.

7. Maak je profiel zoekmachinevriendelijk

In LinkedIn wordt erg veel gebruik gemaakt van de zoekfunctie. Door in jouw profiel te focussen op zogenaamde keywords vergroot je de kans dat jouw profiel gevonden wordt.

Stel we pakken het voorbeeld van de project manager, dan zijn relevante keywords voor deze functie: “project manager” en “project leider”. Indien relevant kun je ook nog de functiegroep noemen. Bijvoorbeeld “project manager bouw” en “projectleider bouw”.

Zorg er in ieder geval voor dat deze keywords terugkomen in je samenvatting en in je kopregel.

8. Vermeld je werkervaring (breng ook contracten en stages in beeld)

Op je CV benoem je werkervaring altijd in antichronologische volgorde. Dat betekent dat je je laatst behaalde diploma als eerste noemt. LinkedIn heeft dit een stuk makkelijker voor je gemaakt, dit gebeurt namelijk al automatisch. Dus je hoeft alleen maar de periode dat je in dienst was in te voeren en LinkedIn zet ze op antichronologische volgorde. Zorg er in elk geval voor dat je je werk, traineeships en stages in beeld brengt. Benoem altijd de naam van het bedrijf, de functie(s) die je had en een korte omschrijving van de werkzaamheden.

Onthoud hierbij de regel: Werkervaring die je niet op je CV zal zetten, zet je ook niet op je LinkedIn profiel. Voor tips voor een goed opgebouwd CV kun je dit artikel eens lezen.

LinkedIn tips: ervaring

9. Voeg je opleidingen toe

Vul alle gevolgde opleidingen in en voeg ook hierbij een korte omschrijving toe. Je kunt hierbij de nadruk leggen op elementen van de opleiding(en) die een toegevoegde waarde hebben voor de droombaan die je zoekt. Een LinkedIn Profiel waarbij een onderwijsinstelling is toegevoegd, wordt 11x vaker bekeken.

10. Voeg eventueel vrijwilligerswerk toe

Veel mensen doen naast hun huidige baan ook vrijwilligerswerk of nevenactiviteiten. Vaak zijn het allemaal activiteiten die iets vertellen over jou als persoon. Het feit dat je vrijwilligerswerk doet en daarmee vrije tijd opoffert voor onbetaald werk, zegt veel over je karakter. Het kan ook aangeven dat je over meer kwaliteiten beschikt dan wat je in je huidige werk kunt toepassen. Dus laat je passies zien en vertel hoe jij zou kunnen helpen. Helemaal als je ambitie hebt en carrière wilt maken is het belangrijk om je activiteiten in vrijwilligerswerk (of een nevenactiviteit) kenbaar te maken.

11. Breng je vaardigheden in kaart

Schrijf zoveel mogelijk vaardigheden van jezelf op papier en laat deze vaardigheden zien aan een aantal mensen die jouw skills goed kennen. Laat ieder van hen de 5 tot 10 vaardigheden die het beste bij jou passen, kiezen.

Deze vaardigheden kun je vervolgens invullen in je LinkedIn profiel.

LinkedIn tips: onderscheidingen

12. Laat vaardigheden “endorsen”

Maak een lijstje van zoveel mogelijk (potentiële) LinkedIn connecties waarvan je denkt dat ze jouw vaardigheden kunnen onderschrijven (endorsen). Vraag dit gelijk ook aan de mensen die je hebt gevraagd om jouw beste vaardigheden te kiezen.

13. Verzamel aanbevelingen

Aanbevelingen krijg je niet zomaar. Het is dan ook heel normaal om aan anderen te vragen of ze je willen aanbevelen. Maak een lijstje van tien connecties waarmee je hebt samengewerkt en waarvan je weet dat ze je goed genoeg kennen om je aan te bevelen. Vraag of ze je in maximaal vijf regels een aanbeveling willen geven. Beveel geen collega’s onderling aan.

Zo benader je connecties om een aanbeveling te schrijven:

https://www.frankwatching.com/archive/2017/03/13/linkedin-9-tips-bij-het-nieuwe-design-de-aangepaste-functies/

14. Persoonlijke headline

De tekstregel onder je naam is het eerste wat mensen zien als ze je opzoeken via LinkedIn. LinkedIn plaats hier automatisch je huidige functie en het bedrijf waar je werkt. Gebruik woorden waarmee je de interesse wekt van die persoon die op zoek is naar mensen met jouw expertise.

15. Voeg media toe

Sinds kort is het voor iedereen mogelijk om media toe te voegen aan je profiel. Je kunt een document, SlideShare of foto toevoegen aan een statusupdate op je profiel, maar je kunt ook je samenvatting en werkervaring verrijken met media. Voeg dan wel relevante media toe aan je profielupdates. Je connecties op LinkedIn zitten niet te wachten op babyfoto’s.

LinkedIn tips: toevoegen media

16. Voeg diploma’s en certificaten toe

Een diploma toevoegen van je opleiding is altijd verstandig, omdat iemand die jouw LinkedIn Profiel bezoekt precies kan zien welke kennis je hebt opgedaan tijdens je studie. Hierbij geldt weer: voeg alleen de relevante diploma’s en certificaten toe. Je zwem- of strikdiploma toevoegen is niet persé nodig. Ben je met een goed cijfer afgestudeerd, dan kan dit natuurlijk geen kwaad om dit te vermelden.

LinkedIn gebruikers die diploma’s en certificaten hebben toegevoegd worden 5x vaker bekeken.

17. Vermeld de cursussen die je hebt gevolgd

Binnen je eerdere of huidige werk kun je allerlei (verschillende) korte cursussen hebben gevolgd. Als dit belangrijk is voor wie jij als persoon bent of voor de uitoefening van je vak, voeg deze dan toe aan je LinkedIn Profiel.

18. Voeg interessante projecten toe om je ervaring te laten zien

Bij het vermelden van interessante projecten, geef je aan wat voor soort project het is, sinds wanneer jij je hiermee bezig houdt en wat jouw werkzaamheden zijn. Door dit allemaal duidelijk te formuleren, weet je dat de bezoeker helder krijgt waar jouw krachten liggen. Door dit slim te formuleren kun je hier ook zoekwoorden gebruiken waarop mensen zoeken.

19. Vermeld je gepubliceerde werk en word 7x vaker gevonden

Om onder de aandacht te komen van LinkedIn gebruikers kan het een goede manier zijn om gebruik te maken van jouw publicaties. Dus als je een boek geschreven hebt of een bijdrage hebt geleverd aan een artikel, plaats dit dan als publicatie op jouw LinkedIn profiel. Het helpt je bij het positioneren als expert.
LinkedIn tips: toevoegen artikelen

20. Onderscheidingen en prijzen

Laat de erkenning zien die je hebt verdiend en dat mag best. Je hebt misschien het gevoel dat je aan het opscheppen bent, maar wees trots op die erkenning. Als jij je onderscheidingen niet noemt, doet niemand het voor je.

21. Talen

Eigenlijk heel makkelijk, geef bij het kopje ‘talen’ aan over welke kennis van talen je beschikt. Dit is niet alleen als verrijking van je profiel, maar je kunt hiermee ook laten zien dat je geschikt bent voor een functie waarbij kennis van een bepaalde taal vereist is of dat je open staat voor een functie in het buitenland.

22. Voeg meerdere links toe, zoals zakelijke twitter en bedrijfswebsite

Op LinkedIn kun je eenvoudig je (bedrijfs)website toevoegen. Hartstikke fijn, want je wilt de bezoekers van jouw LinkedIn profiel verleiden naar jouw (bedrijfs)website. Aan je LinkedIn Profiel kun je maximaal drie links toevoegen, dus maak hier ook gebruik van! Dit hoeven niet allemaal verschillende websites te zijn, dit kunnen ook specifieke locaties op je (bedrijfs)website zijn.  

23. Zorg voor een link naar je LinkedIn profiel in je e-mailhandtekening

Om veel verkeer naar je LinkedIn profiel te krijgen, kun je ervoor kiezen om je link in je e-mailhandtekening te zetten. Zorg er dan wel voor dat je profiel op ‘Openbaar’ staat, anders kunnen bezoekers die geen lid van LinkedIn zijn, geen informatie over jou zien.

Professioneel netwerk met LinkedIn

LinkedIn is niet alleen je uitgebreide digitale cv, maar het is de uitgelezen kans om een zakelijk netwerk op te bouwen of je zakelijke contacten te onderhouden.

24. Voeg connecties toe

Er zijn verschillende mogelijkheden om connecties te vinden en toe te voegen. Als je specifiek die persoon zoekt, zoek dan via de zoekbalk bovenin. Je kunt ook aan de linkerkant je e-mailadres koppelen en op basis van je mailhistorie zal LinkedIn zoeken naar suggesties om een connectie mee aan te gaan. Daarnaast kun je bovenin naar ‘Mijn netwerk’ gaan, waarbij LinkedIn al een selectie heeft gemaakt van ‘Personen die je misschien kent’. Hoef je zelf niet meer te zoeken.

LinkedIn tips: connecties toevoegen

25. Maak je uitnodiging om te linken persoonlijk

LinkedIn heeft een standaardtekst opgesteld voor uitnodigingen. ‘Ik wil u graag toevoegen aan mijn professionele netwerk op LinkedIn. - Jouw Naam’, staat niet heel professioneel. Maak je uitnodigingen daarom altijd persoonlijk. Vertel waar je hem/haar van kent, probeer een overeenkomst te vinden, wees enthousiast en noem iets hun profiel. De kans dat iemand je uitnodiging accepteert is veel groter met een persoonlijk bericht.

26. Reageer met een persoonlijk bericht wanneer je iemand wilt accepteren

Op het moment dat iemand jou een (persoonlijke) uitnodiging stuurt, kun je dat allereerst accepteren of weigeren.
Bij een uitnodiging van iemand die je al kent, kun je bijvoorbeeld reageren met het moment van jullie ontmoeting en de vraag of je hem/haar nu ergens mee kunt helpen.
Als je een uitnodiging krijgt van iemand die je niet kent en er is geen persoonlijk bericht toegevoegd, kun je hem/haar ook een bericht sturen vóórdat je de uitnodiging accepteert.

27. Houd in de gaten wie jouw profiel bekijkt en leg eventueel contact

Je kunt bij instellingen aangeven dat je eens per week een mail wilt ontvangen van LinkedIn met jouw profielbezoekers. Hierbij staat ook aangeven hoe zij op jouw LinkedIn profiel terecht zijn gekomen, ze kunnen specifiek op jouw naam hebben gezocht of ze zijn via jouw connecties bij je profiel terecht gekomen. Door in de gaten te houden wie jouw LinkedIn profiel bekijkt, kun je interessante connecties maken.

28. Word lid van relevante LinkedIn groepen

LinkedIn heeft groepen geïntroduceerd om LinkedIn-gebruikers een platform te bieden waar ze kennis kunnen uitwisselen rondom een bepaald thema, zonder dat je de andere leden van de groep hoeft te kennen. In een groep kun je onderscheid maken tussen de fanatiekelingen of de meekijkers, maar zorg ervoor dat je actief deelneemt in een groep. Je kunt een heel specifieke doelgroep overtuigen van jouw expertise op gebied van dat thema. Je kunt reageren op bestaande discussies, een eigen artikel over dat thema delen, de groep een vraag stellen of een stelling voorleggen, maar ook interessante links of artikelen van anderen delen.


LinkedIn tips: groepen

29. Houd interessante bedrijven in de gaten door hun bedrijfsprofielen te volgen

Heb jij een gaaf bedrijf op het oog, maar je bent nu (nog) niet beschikbaar voor je nieuwe droombaan? Volg dan hun bedrijfsprofiel om hun dagelijkse gang van zaken in de gaten te houden of wanneer er bijvoorbeeld nieuwe vacatures online staan. Bedrijven zien dat je geïnteresseerd bent en als het bedrijf het slim aanpakt, houden ze jouw profiel ook in de gaten vanaf het moment dat je met hun bedrijfsprofiel verbonden bent.

30. Deel informatie die interessant is voor anderen

Misschien vind je wel een hele gave baan voor een oud-collega of bestaan jouw connecties voor het grote deel uit bijvoorbeeld leerkrachten, dan kan het interessant zijn om informatie te delen die daar op aansluit. Zo word je interessant voor anderen en gaan jouw connecties je zien als ‘verbinder’. Deel geen informatie die absoluut niet bij jou aansluit, want ook (toekomstige) werkgevers zien wat je deelt, dus op het moment dat je niet met iets wilt worden geassocieerd, deel het dan ook niet.

31. Stel vragen en vraag mensen erop te reageren

Voor deze tip, is de #dtv bedacht! De hashtag wordt niet alleen gebruikt voor LinkedIn, maar ook op Twitter wordt er gebruik van gemaakt. Stel een vraag waar je mee zit en waarmee jouw connecties (en misschien wel hun netwerk) jou kunnen helpen. Vraag mensen dan wel om erop te reageren.

32. Beantwoord vragen

Heel simpel: op het moment dat jij mensen iets vraagt wil je ook dat er op gereageerd wordt. Dus kun jij iemand helpen met een bepaalde vraag, heb jij iets wat hij/zij zoekt, ken jij mensen die een speciale expertise hebben, geef dan een reactie onder de vraag. Hij/zij blij, jij blij!