Je CV

19-03-2018

Een goed opgebouwd CV is een must. Het is een essentieel document om je werkervaring en diploma's in kaart te brengen.

1. Ga voor een duidelijk en makkelijk leesbaar lettertype

Als je geen baan zoekt in de creatieve sector, dan kun je het beste kiezen voor de bekende lettertypes zoals Arial, Verdana, Calibri of Times New Roman. Kies verder altijd voor een lettergrootte van tussen de 10 en 12, afhankelijk van hoe groot het lettertype standaard al is. Wees ten slotte consistent in het gebruik van hoofdletters, bulletpoints en onderstreepte, vetgedrukte en schuingedrukte woorden.

2. Vermijd het noemen van bepaalde informatie

Je CV bevat over het algemeen alleen informatie waar je potentiële werkgever ook echt iets aan heeft. Zet er daarom geen zaken in als lengte, gewicht, burgerlijke staat, kinderen etc. Doe dit alleen als het voor de functie relevant is. 

3. Maak jezelf bekend

Zorg er juist wél voor dat je in elk geval je naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres noemt aan de bovenkant van je CV.

Extra tip: Zorg er altijd voor dat je e-mailadres zakelijk overkomt. Dus geen @hotmail.com of @msn.com. Gebruik dan liever Gmail. Neem ook de URL van je LinkedIN profiel op bij je persoonlijke gegevens.

Wil je meer LinkedIn Tips? Lees dan ons nieuwste artikel met meer dan 32 LinkedIn Tips.

4. Opleidingen

Benoem je behaalde diploma’s altijd in antichronologische volgorde. Dat betekent dat je je laatst behaalde diploma als eerste noemt. Denk verder aan de volgende onderdelen:

  • Naam van het instituut
  • Locatie van het instituut
  • Datum dat je je diploma hebt behaald
  • Benoem cursussen apart
  • Voeg je middelbare school diploma niet toe, tenzij je nog een middelbare school student bent

5. Werkervaring

Ook voor werkervaring hanteer je een antichronologische volgorde. Dus je noemt je meest recente werkervaring als eerste. Zorg er in elk geval voor dat je werk, traineeships, stages en vrijwilligerswerk noemt. Benoem altijd de naam van het bedrijf, de functie(s) die je had, de periode dat je in dienst was en een korte omschrijving van de werkzaamheden.