Generatieverschillen op de werkvloer

05-03-2018

In ons werk hebben wij dagelijks te maken met verschillende leeftijden en dus ook met verschillende generaties. Voor onze vacatures zoeken wij starters of professionals die al jaren ervaring hebben. Onze zoektocht begint bij het uitzetten van onze vacatures. Maar elke generatie heeft zo z'n eigen ideeen over de inhoud van de vacature. Elke generatie vind andere zaken belangrijk binnen een (nieuwe) functie, maar we moeten ook kijken naar de manier waarop vacatures geschreven zijn. Uit een Amerikaans onderzoek is namelijk gebleken dat dáár heel wat winst te halen valt.

Voor het gemak nemen we drie generaties: Generatie X (geboren tussen 1965 en 1976), de Millennials (geboren tussen 1977 en 1995) en Generatie Z (geboren na 1996).
We weten dat ze grote verschillen met zich mee brengen, maar laten we met een overeenkomst in huis vallen: Het aantal woorden dat een goede tekst bevat, 300 woorden is ideaal volgens alle drie de generaties. De Millenials vinden meer lezen geen probleem, zodra de tekst maar boeiend genoeg blijft. Voor Generatie Z zijn korte berichten het beste, maar zij zien liever nog een andere vorm van het overbrengen van informatie (denk aan video). Goed nieuws voor ons: onze gemiddelde vacaturetekst bestaat uit 300 woorden! 

Millenials duiken liever het weekend in voor hen interessante content, de Generatie X leest vooral voor en na werktijd en de Generatie Z ziet de hele dag door content, maar is vooral gefocust na 20.00 uur. 

Zaken dus waar wij als 'content-verspreiders' rekening mee kunnen (of moeten) houden. Willen wij een bepaalde generatie bereiken, dan zullen we moeten letten op wat zíj belangrijk vinden en niet zomaar willekeurig content gaan verspreiden. 

Jij bent vast ook een bepaalde generatie, klopt bovenstaande volgens jou of denk jij er heel anders over? Laat het ons weten.